GITP20160216GPB176

Kerstpakket ongekend populair als symbool van waardering voor personeel

dinsdag 10 december 2024

Persbericht namens PPP en WGDP

Nederlandse bedrijven en organisaties geven in 2024 meer kerstpakketten aan medewerkers dan een jaar geleden. Gemiddeld bestellen ze dit jaar 10% meer eindejaarsgeschenken dan in 2023. Dit blijkt uit een rondvraag van brancheorganisatie Promotional Products Professionals (PPP) onder haar leden. PPP vertegenwoordigt onder andere bedrijven die actief zijn in de waarderings-, kerstpakketten - en eindejaarsgeschenken markt in Nederland. De gemiddelde verkoopwaarde van het kerstpakket ligt dit jaar rond de 45 euro (excl. BTW). Dat is een stijging van 8% ten opzichte van vorig jaar.

Medewerkers behouden

De eindejaarstraditie speelt een steeds belangrijkere rol bij het behouden van medewerkers in een tijd van krapte op de arbeidsmarkt. “Het kerstpakket is een waardevol cadeau dat bijdraagt aan de medewerkerstevredenheid en loyaliteit, vooral nu het werven van nieuw personeel enorm kostbaar is”, zegt Dick Brandwijk, bestuurslid van de WGDP (organisator van de kerstpakkettenvakbeurs GéPéBé) en partner van de PPP. “Onze leden geven daarnaast aan dat het eindejaarsgeschenk steeds meer samengaat met kleine attenties door het jaar heen, als blijk van waardering voor werknemers”, zegt Joris Jansen van den Berg, bestuurslid van PPP.

“Het waarderen van medewerkers gaat in de huidige arbeidsmarkt een steeds grotere rol spelen. Om deze reden zijn de budgetten bij een aantal grote opdrachtgevers aanzienlijk verhoogd”, zegt Anne Vera Balk, Relatiemanager van Kranen Kerstpakketten, een gerenommeerde landelijke leverancier van relatiegeschenken en kerstpakketten (www.kranenkerstpakketten.nl) uit het midden- en oosten van het land.

Symbool van waardering

Veel werkgevers zien het kerstpakket als een onmisbare traditie. Directeur Laurens Grashof van Alferink Installatietechniek in Groenlo deelt al jaren kerstpakketten uit aan het personeel: “Bij ons installatiebedrijf is elke schakel van essentieel belang. Het geven van een kerstpakket versterkt onze saamhorigheid en is een mooi gebaar om onze waardering uit te drukken voor de inzet en toewijding van onze medewerkers in deze bijzondere tijd van het jaar”, zegt Grashof.

Trends in kerstpakketten 2024

Hét item dat dit jaar in veel kerstpakketten opduikt, is de LED tafellamp. Ook drinkbekers zijn onverminderd populair. Duurzaamheid is bij kerstpakketten inmiddels in de meeste gevallen een standaard vereiste, blijkt uit de rondgang van PPP. Daarnaast kiezen werkgevers steeds meer voor kwaliteit dan voor kwantiteit in geschenkartikelen. Dit vertaalt zich in cadeaus die vaak en langdurig gebruikt kunnen worden. Ook op het gebied van food wordt er steeds meer gekeken naar smaak én kwaliteit. Anne Vera zegt hierover: “Liever een aantal goede producten dan de zogenoemde ‘kastenvullers’: eten en drinken wat vaak niet of te weinig gebruikt wordt.”

Over branchevereniging PPP (www.ppp-online.nl)

Promotional Products Professionals (PPP) is de Nederlandse branchevereniging voor intermediairs en leveranciers van promotionele producten, relatie- en kerstgeschenken. Het beleid van PPP is gericht op het professionaliseren van de branche, het ontwikkelen en verspreiden van vakkennis en Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO). PPP streeft ten eerste naar meer bewustwording over de effectiviteit en het rendement van promotionele producten en dat deze beter ingezet worden als volwaardige marketingmedia. En ten tweede de onmisbaarheid van de inzet van attenties door het jaar heen van werkgevers als blijk van waardering een en binding met hun medewerkers. Leden van PPP moeten voldoen aan diverse accreditatievoorwaarden en ondertekenen een Code of Conduct.

Over WGDP (www.gepebe.nl)

De coöperatieve vereniging ‘WGDP’ is de verantwoordelijke organisator van de “GéPéBé” - de vakbeurs voor de geschenk- en kerstpakkettensamenstellers in de Benelux, die jaarlijks wordt gehouden voor samenstellers van kerstpakketten en (eindejaars-) geschenken.

Deel dit bericht via

Altijd up-to-date in de promotionele industrie

Schrijf u middels een mail aan het secretariaat gratis in voor onze nieuwsbrief en volg de laatste ontwikkelingen op de voet.