Wat-betekent-de-CSRD-nu-al-voor-het-mkb-2

Duurzaamheidsrapportage CSRD

dinsdag 30 januari 2024

Welke invloed heeft je bedrijf op de wereld?

Deze vraag moeten veel grote organisaties vanaf 2024 beantwoorden in een verplichte duurzaamheidsrapportage, de Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD).

Duurzaam en maatschappelijk verantwoord ondernemen wordt steeds belangrijker. Daarom komen er steeds meer regels voor bedrijven om te verduurzamen, zoals de CSRD. Dat is een Europese richtlijn die eist dat grote bedrijven vanaf 2024 een duurzaamheidsrapportage maken. Beursgenoteerde mkb-bedrijven moeten vanaf 2026 aan de CSRD voldoen en het niet-beursgenoteerd mkb volgt daarna. Toch is het als mkb'er slim om je eerder voor te bereiden op de CSRD. Bijvoorbeeld als je samenwerkt met andere partijen of leveranciers die al wél moeten voldoen aan de nieuwe richtlijn.

CSRD: wanneer en voor wie?

De CSRD geldt per 1 januari 2024 voor bedrijven die nu ook al aan de Non-Financial Reporting Directive (NFRD) moeten voldoen. De CSRD-richtlijn is namelijk een opvolger van de eerdere NFRD. Vanaf 2025 wordt de duurzaamheidsrapportage verplicht voor grote bedrijven die buiten de NFRD vallen. Een bedrijf is groot als het voldoet aan minimaal twee van de drie onderstaande voorwaarden:

  1. Meer dan 250 medewerkers
  2. Meer dan 40 miljoen euro omzet per jaar
  3. Meer dan 20 miljoen euro op de balans

Mkb en de duurzaamheidsrapportage

Voor beursgenoteerde mkb-bedrijven geldt de CSRD vanaf 1 januari 2026. Toch krijg je als kleine ondernemer waarschijnlijk eerder te maken met de CSRD. “Lever je producten of diensten aan een groter bedrijf? Als zij vanaf 2024 verplicht moeten rapporteren, gaan ze hun keten na. En dan stellen ze jou ook vragen”, Bijvoorbeeld over hoe je product gemaakt wordt en door wie. En gebeurt dat verantwoord en eerlijk? “Grote bedrijven kijken strenger naar hun aanbieders en dienstverleners. Ze moeten wel, want anders kunnen ze zelf niet voldoen aan de richtlijn.”

Er bestaan ook online tools, zoals de MVO checker, waarmee je producten en inkoop kunt checken.

Deel dit bericht via

Altijd up-to-date in de promotionele industrie

Schrijf u middels een mail aan het secretariaat gratis in voor onze nieuwsbrief en volg de laatste ontwikkelingen op de voet.